Meetwaarden De wiel- en fuseestanden worden aangeduid met een hoek ten opzichte van een loodlijn. Daarom kun je in de fabrieksgegevens de volgende waarden tegenkomen: • meetwaarde in graden • meetwaarde in minuten ° ’ • meetwaarde in millimeters mm • tolerantie (toegestane afwijking) +/Minuten Omdat de instellingen van de wiel- en fuseestanden heel nauwkeurig moeten gebeuren is de opgave in graden (°) in veel gevallen niet nauwkeurig genoeg. Om de instellingen met kleinere stapjes uit te kunnen voeren wordt één graad verdeeld in 60 minuten. Dus: 1 graad = 60 minuten ofwel: 1° = 60’ Toespoor (toe-in) Bij toespoor staat de voorkant van de voorwielen iets naar binnen. Toespoor zien we bij auto’s met achterwielaandrijving. Door de aandrijving worden de voorwielen iets naar buiten gedrukt. Hierdoor wordt het toespoor gecorrigeerd en staan de wielen perfect rechtuit tijdens het rijden. Toespoor bovenaanzicht Toespoor vooraanzicht Je kunt toespoor aangeven in: • mm (het toespoor is de afstand B verminderd met de afstand A) • graden (het aantal graden is het toespoor per wiel). Zonder toespoor zouden de banden extra slijten, en zou het brandstofverbruik hoger liggen. MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE // 6 WIEL- EN FUSEE STANDEN 11 Pagina 112

Pagina 114

Interactieve digi handleiding, deze gids of vakblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van internet spaarprogramma.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication