Positieve wielvlucht Bij positieve wielvlucht staan de wielen aan de bovenkant naar buiten. Positieve wielvlucht wordt vaak toegepast bij assen die beladen worden. Door de belading zakt de as in het midden iets naar beneden. Daardoor raken de banden het wegdek over het hele loopvlak. Onbeladen staan de wielen schuin (links). Door de belading komen de wielen recht op het wegdek te staan (rechts) Negatieve wielvlucht Bij negatieve wielvlucht staan de wielen aan de bovenkant verder naar binnen dan aan de onderkant. Negatieve wielvlucht wordt in het algemeen toegepast bij aangedreven wielen. De aandrijfkrachten zorgen ervoor dat de wielen tijdens het rijden recht op het wegdek komen. Als de wielvlucht negatief is staan de wielen aan de bovenkant naar ‘binnen’ Als de aangedreven wielen ook de zwaarst beladen wielen zijn, zoals bij een bestelauto of een vrachtauto, dan wordt een ‘tussenoplossing’ gezocht. Onjuiste wielvlucht leidt tot verminderde wegligging en bandenslijtage. De waarde van de wielvlucht wordt opgegeven in graden en minuten, bijvoorbeeld: voorwielen: -1° 12’ +/- 45’ of achterwielen: 0° +/- 45’ 112 of -1,20° +/- 0,75° 0° +/- 0,75° MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 111

Pagina 113

Voor nieuwsbrieven, online tijdschriften en spaarprogramma zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw brochures.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication