Uitspoor (toe-out) Bij auto’s met uitspoor staat de voorkant van de voorwielen iets naar buiten. Uitspoor kan worden toegepast bij auto’s met voorwielaandrijving. Door de aandrijving worden de voorwielen iets naar binnen getrokken. Hierdoor wordt het uitspoor gecorrigeerd en staan de wielen perfect rechtuit tijdens het rijden. Uitspoor bovenaanzicht Uitspoor vooraanzicht Uitspoor kan net als toespoor worden opgegeven in mm (uitspoor is A - B) of in graden (per wiel) bijvoorbeeld: voorwielen per wiel: voorwielen totaal: 0° 00’ +/- 0°11’ of 0 +/- 3,0 mm achterwielen per wiel: 0° 10’ +/- 0°15’ of 2,0 +/- 3,0 mm achterwielen totaal: 6.3 Uitspoor in de bocht Het verschil in stuurhoek tussen het linker en het rechter voorwiel in de bocht, heet ‘uitspoor in de bocht’. Tijdens het nemen van een bocht heeſt het voorwiel in de binnenbocht een grotere uitslag dan het wiel aan de buitenbocht. Dit moet omdat het wiel aan de binnenzijde een kleinere cirkel (hoek α) beschrijſt dan het wiel aan de buitenzijde (hoek β). Bij onjuiste sporing in de bocht zal de auto in de bocht ‘wringen’. Dat geeſt een minder goede wegligging en bandenslijtage. 0.00° +/- 0,19° 0,16° +/- 0,24° 114 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 113

Pagina 115

Scoor meer met een web winkel in uw reclamefolders. Velen gingen u voor en publiceerden PDF-en online.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication