Ongevraagd advies Gratis advies: wie wil dat niet? Opeens stond hij voor mijn balie. Ik had hem nooit eerder gezien. Hij wilde reservelampjes voor zijn auto. Want hij ging zes weken reizen door Oost-Europa. Met zijn Bulgaarse vriendin. De man bleek niet in onze vestigingsplek te wonen, maar tien kilometer verderop. Op weg van zijn werk naar huis dacht hij plotseling aan die lampjes. Hij was bij het eerstvolgende garagebedrijf gestopt. Het onze. Een van onze technici kwam net uit de werkplaats en hoorde van zijn reisplannen. ‘Check vóór uw reis even de bandenspanning’, zei hij tegen de klant. ‘Want door de juiste bandenspanning verbruik je minder brandstof. En je banden slijten minder. Dus je bespaart kosten.’ De klant leek blij met het advies, maar reageerde ook wat onzeker. ‘Ja… ik controleer het nog wel.’ ‘Wilt u dat mijn collega even samen met u naar de banden kijkt?’ vroeg ik hem. ‘Ja heel graag!’, antwoordde de klant opgelucht. In een paar minuten was het klusje geklaard. De klant reed weg. En… gisteren stond-ie opeens weer voor mijn neus. Om zijn APK en grote beurt te laten doen. Toeval? Ik denk het niet. In ieder geval heb ik mijn collega nog even bedankt. Want ik denk dat hij de klant over de streep heeft getrokken. Met zijn handige gratis advies. Want zeg nou eerlijk: wie wil dat nou niet? Ik vind het zelf ook prettig om gratis goede tips te krijgen. Heb jij nog handige tips voor me die ik gratis aan klanten kan meegeven? Of die je zelf aan klanten kunt aanraden? Richard Voorthuizen ✳ 10 Pagina 9

Pagina 11

Heeft u een weekblad, paperator of e-PDF-en? Gebruik Online Touch: onderwijscatalogus online maken.

B-Myguest Magazine Lees publicatie 5Home


You need flash player to view this online publication