4.2 Demping De massa van de auto drukt op de bovenkant van de veren. De veren staan daardoor onder spanning. De gespannen veer duwt het wiel dat over een hobbel is gereden terug op het wegdek. Na het terugveren wil het wiel gaan ‘stuiteren’. Dit stuiteren wordt veroorzaakt door de verende werking van de band en de veer. Door het stuiteren kan het veersysteem in trilling komen, waardoor de banden het contact met de weg verliezen. Schokdempers moeten dit voorkomen. Over schokdempers kun je verderop meer lezen. Een veersysteem kan soepel of stug zijn. Een soepele vering geeſt meer comfort, maar heeſt weinig draagvermogen. Een stugge vering biedt minder rijcomfort, maar heeſt meer draagvermogen. Welk soort veersysteem een voertuig heeſt , is afhankelijk van: • het soort voertuig • het gebruik van het voertuig. Niet alleen de veerelementen zorgen voor een verende werking. Ook de banden en de stoelen dragen bij aan het veercomfort. Veerelementen, banden en stoelen zorgen samen voor het veercomfort 4.3 Afgeveerde en onafgeveerde massa Bij veersystemen maken we verschil tussen: • onafgeveerde massa • afgeveerde massa. Onafgeveerde massa De onafgeveerde massa is het deel van de wielophanging dat rechtstreeks de oneff enheden van het wegdek volgt. Je zou kunnen zeggen dat dat het deel is dat onder de veren zit. De onafgeveerde massa bestaat uit: • wielen • remschijven/remtrommels • assen • een gedeelte van de wielophanging. 84 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 83

Pagina 85

Scoor meer met een online shop in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication