De stabilisatorstang wordt op torsie of wringing belast Het ene uiteinde van de stabilisatorstang wordt hierbij naar boven bewogen, het andere uiteinde naar beneden. De stabilisatorstang wordt daardoor getordeerd. De stabilisatorstang biedt weerstand aan deze torsie. Deze weerstand verhindert het overhellen (rollen) van de carrosserie. Bevestiging stabilisatorstang De stabilisatorstang moet de beweging van de carrosserie en de wielophanging kunnen volgen. Daarom wordt er gebruik gemaakt van flexibele verbindingen. De stabilisatorstang wordt met een koppelstang aan de draagarm of veerpoot verbonden. De bevestiging aan de carrosserie of subframe is een rubberophanging. Koppelstang De koppelstang is aan één kant verbonden met de stabilisatorstang en aan de ander kant met de schokdemper of draagarm. De koppelstangen moeten de beweging mogelijk maken en ze moeten grote krachten kunnen overbrengen. Om aan deze eisen te voldoen heeſt de koppelstang kogelgewrichten of een rubberen-bus-constructie. Verschillende uitvoeringen van koppelstangen 76 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 75

Pagina 77

Scoor meer met een online winkel in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden handleidingen online.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication