Wat ga je leren? ✓ welke wiel- en fuseestanden er zijn 6 WIEL- EN FUSEESTANDEN ✓ waarom wiel- en fuseestanden belangrijk zijn voor een veilig rij- en stuurgedrag heb je wel eens … Heb je wel eens achter een oudere vrachtauto gereden? Je rijdt er recht achter en toch kijk je langs de zijkant. Het kan zijn dat de wagen een fl inke schade heeſt gehad en niet goed is gerepareerd. De wielen of de assen staan niet goed recht onder de auto. Dat is gevaarlijk en het ‘vreet’ banden. Video & animatie • A0006 Uitspoor in de bocht (met bouwplaat) • A0008 Wielvlucht • A0002 KPI • A0004 Naspoor • A0005 Sporing 6.1 Waarom wiel- en fuseestanden Aan de besturing en de wegligging van personenauto’s worden eisen gesteld. Deze eisen zijn: • De besturing mag niet te zwaar gaan. • De reactiekrachten op de wielen en het stuurmechanisme mogen niet te groot zijn. • De wielen moeten na een bocht ‘vanzelf’ weer in de rechtuitstand komen. • De auto moet genoeg richtingsstabiliteit hebben. Dat betekent dat de auto niet door elke oneff enheid in het wegdek uit de koers mag raken. • De bandenslijtage moet zo klein mogelijk zijn. Om aan deze eisen te voldoen, worden er verschillende wiel- en fuseestanden gegeven. Wiel- en fuseestanden zijn de verschillende manieren waarop de wielen onder een auto bevestigd kunnen zijn. Wielstanden zijn • wielvlucht (in het Engels: camber) • toespoor/uitspoor (in het Engels: toe-in/toe-out) • uitspoor in de bocht. 110 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 109

Pagina 111

Scoor meer met een webwinkel in uw sportbladen. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijscatalogi online.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication