2.2 Wielen balanceren Onbalans Een wiel dat in onbalans is, kan trillingen in het stuur veroorzaken. Dit is hinderlijk. Bovendien kan er schade ontstaan aan de banden, wielophanging en stuurinrichting. De trillingen kunnen bij elke willekeurige snelheid optreden, maar ook bij bepaalde snelheden. De ene auto is gevoeliger voor onbalans dan de andere. Dit komt onder andere door de constructie van de wielophanging. Een band-wielcombinatie kan in onbalans zijn door: • onnauwkeurige fabricage van de band of het wiel • plaatselijk sterk afgesleten loopvlak • vuil • beschadigingen • montagefouten • losgeraakte balanceermassa • onnauwkeurige balancering • krom of beschadigd wiel. Behalve trillingen veroorzaakt onbalans extra slijtage aan de wielophanging. Niet alleen de banden en wielen maar ook andere ronddraaiende onderdelen kunnen onbalans veroorzaken. Denk aan onderdelen als remschijven, remtrommels, wielnaven, aandrijfassen. De massa van de band-wielcombinatie moet gelijkmatig zijn verdeeld ten opzichte van de rotatieas. Als dit niet het geval is, ontstaat onbalans. Er is statische en er is dynamische onbalans. Statische onbalans (links) en dynamische onbalans (rechts) BANDEN EN WIELEN // 2 WIELEN 53 Pagina 52

Pagina 54

Voor drukwerk, online onderzoeksrapporten en vakbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw kranten.

CARS - Banden en Wielen Lees publicatie 6Home


You need flash player to view this online publication