1 De spoorbreedte van de auto verandert als er wielen gemonteerd worden met een andere wielbolling. Dit heeſt invloed op de belasting van de wiellagers, wielophanging en spoorstangen. Daardoor kan de auto zwaarder gaan sturen of gaan trillen in het stuur. Bij het monteren van andere wielen is het dus belangrijk dat de wielbolling gelijk blijſt . Steekcirkel De steekcirkel is de afstand waarop het hart van de wielbouten zich bevinden. Je kunt de steekcirkel bepalen door de harten van de wielbouten met een denkbeeldige cirkel te verbinden, de diameter van de cirkel is dan de steekcirkel. De steekcirkel wordt aangegeven in millimeters. Links: de steekcirkel heeſt vijf boutgaten en is 110 mm. Rechts: de steekcirkel heeſt vier boutgaten en is 100 mm. De gegevens die op de velg kunnen staan zijn: • LK. Deze letters zijn een afkorting van de Duitse term Lenkkreis = steekcirkel • het aantal boutgaten in de velg. 5x en 4x in de afbeelding • steekcirkel in millimeters. 110 en 100 in de afbeelding. Band-velgcombinatie Je kunt niet zomaar een band om een willekeurige velg monteren. Waar moet je rekening mee houden? • De velgdiameter: de banddiameter en de velgdiameter moeten gelijk zijn. • De afrolomtrek: als een band één omwenteling maakt, legt de auto een bepaalde afstand af. Als je banden met een andere hoogte-breedteverhouding monteert, moet de afrolomtrek overeenkomen. Anders wijken de snelheidsmeter en de kilometerteller te veel af. • De velgbreedte: de breedte van de band moet passen bij de breedte van de velg. In de technische gegevens van de fabrikant kun je opzoeken welke band-velgcombinatie toegelaten is voor de auto. 52 KERNTAAK ONDERHOUD Pagina 51

Pagina 53

Heeft u een flyer, issue of digitale gebruiksaanwijzingen? Gebruik Online Touch: gids digitaliseren.

CARS - Banden en Wielen Lees publicatie 6Home


You need flash player to view this online publication