Voor je gaat meten, is het belangrijk dat je kijkt wat er wel en niet werkt. Daarna kijk je in het elektrische schema hoe de componenten zijn aangesloten. Kies voor een goede en snelle diagnose strategische meetplaatsen. Dat zijn plaatsen waar je veel informatie krijgt en waar je redelijk gemakkelijk bij kunt. Daarvoor moet je dus slim en ook ‘lui’ te werk gaan. Als je niet meer los hoeſt te maken dan nodig is, bespaar je kostbare tijd voor je baas. Als je het schema bekijkt, kun je het volgende vertellen: • De spanning op de linker en rechter koplamp komt voor beide lampen vanaf de verlichtingsschakelaar. • De spanning wordt pas bij de zekeringkast gesplitst. Controleren van de bedrading als beide lampen het niet doen Als beide lampen niet branden, is de zekeringkast een makkelijke plaats om te beginnen met meten. Je weet dan al of het probleem voor of na de zekering zit. 15 30 56 56 S19 56a 56b 56a 56 15 30 56 S19 56b C D EG L 58 56a 56b 56b 56a 58 R L 58 31 E15 FH E16 B Spanning meten op de zekering EG 56a 56b 56b 56a 58 R 31 E15 FH E16 B Spanning meten op de dim-/grootlichtschakelaar Instellen en aansluiten: • Stel de multimeter in op VDC. • Sluit een lange draad aan op de COM-aansluiting van de multimeter en verbind deze met de min-klem van de accu. Gebruik eventueel een klemmetje. • Sluit de rode multimeterkabel aan op de V/Ω aansluiting van de multimeter. C D 46 KERNTAAK REPARATIE Pagina 45

Pagina 47

Voor club bladen, online verenigingsbladen en lesmateriaal zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw publicaties.

BW Autoelectronica 1 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication