Een lineaire veer druk je aan het eind net zo makkelijk (of moeilijk) in als aan het begin. Bij een progressieve veer gaat het indrukken steeds zwaarder als je hem verder indrukt. Een progressieve veer veert daardoor stugger dan een lineaire veer. Verenstaal heeſt van zichzelf geen progressief veergedrag. Een schroefveer is alleen progressief te maken door hem een speciale vorm te geven. Of door een extra veer te plaatsen. Hieronder zie je een paar mogelijkheden. Een schroefveer kan op verschillende manieren progressief gemaakt worden A. Verschil in diameter van de windingen B. Lineaire veer met hulpveer 4.6 Veercoderingen Fabrikanten bepalen aan de hand van de uitvoeringsvariant welke veerkarakteristiek het best bij een auto past. Hierbij houden ze rekening met: • de ondersteluitvoering (sport of comfort) • het type versnellingsbak (handgeschakeld of automaat) • het type motor (benzine, diesel of hybride) • de cilinderinhoud • de carrosserie-uitvoering (sedan, coupé, hatchback, cross-over of stationcar) • de aandrijving (2WD of 4WD). Veel fabrikanten gebruiken een kleurcode met stippen of ringen om het verschil in karakteristiek aan te geven. C. Verschil in diameter en afstand van de windingen D. Verschil in afstand van de windingen Kleurcodering met verfstippen (links) en ringen (rechts) 96 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 95

Pagina 97

Interactieve e-catalogus, deze boek of onderwijs catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van papier naar digitaal converteren van internet kranten.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication