Dubbele dwarsophanging Bij deze ophanging is het fuseelichaam via twee dwarsgeplaatste draagarmen aan een subframe of rechtstreeks aan de carrosserie geschroefd. 1. bovenste draagarm 2. veer 3. fuseelichaam 4. schokdemper 5. wielnaaf 6. onderste draagarm 2 4 6 5 1 3 Ophanging met dubbele dwarsgeleiding De draagarmen en het fuseelichaam zijn met elkaar verbonden met behulp van fuseekogels. De bovenste draagarm is meestal korter dan de onderste. Dat is gedaan om twee redenen: • de constructie neemt minder ruimte in. • de spoorbreedte* verandert minder tijdens het inveren. De schokdemper en de veer kunnen apart zijn uitgevoerd of in combinatie, zoals in de vorige afbeelding. De draagarmen zijn meestal uitgevoerd als een driehoek (triangel). Deze vorm lijkt op het zogenoemde ‘wensbotje’ uit een kippenborst (wishbone). Daarom noemen we dit type ophanging ook wel double wishbone. * spoorbreedte wordt behandeld in het hoofdstuk wiel- en fuseestanden 68 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 67

Pagina 69

Voor edities, online reisgidsen en studiegidsen zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw mailings.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication