Als een tubeless band lucht verliest, kunnen er verschillende oorzaken zijn: • lekkage door bijvoorbeeld een spijker • lekkage langs de hiel • lekkage door het ventiel • lekkage tussen de velg en het ventiel. A Een band kan op verschillende plaatsen lucht verliezen In het groene gedeelte mag de band gerepareerd worden Voor het repareren van banden moet je bijna altijd de band van de velg halen. Anders kun je niet de binnenkant van de band controleren op beschadigingen. Je repareert een lek van binnenuit met een plug-pleistercombinatie. De plug dicht het gat in de band af, de pleister (plugkop) dicht het gat aan de binnenzijde af. Zo voorkom je dat er lucht tussen de verschillende lagen van de band komt. Je mag een tubeless band alleen repareren in het loopvlakgedeelte van het profiel. Niet op de zijkant van de band. Na montage moet je de band oppompen. De hielen van de tubeless band sluiten vaak nog niet goed aan op de velgrand, waardoor de lucht ontsnapt. Om dit te verhelpen kun je een klemband of klemring gebruiken. Je kunt ook een andere methode gebruiken om een tubeless band op te pompen. Til tijdens het oppompen van de band het wiel even op en laat het wiel stuiteren. Door de lucht in de band ‘springen’ de hielen van de band op hun plaats en kun je de band verder oppompen. Om sneller lucht in de band te pompen en de hielen te laten ‘zetten’, kun je beter het binnenventiel verwijderen. Daardoor wordt de doorstroomopening groter. Pomp de band op tot een spanning van ongeveer 3 tot 4 bar en laat daarna lucht ontsnappen tot de band op spanning is. Door de hoge druk zal de hiel goed tegen de velgrand worden gedrukt. 42 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 41

Pagina 43

Interactieve digi tijdschrift, deze editie of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van online uitgaves.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication