Tweewielers gaan schuin door de bocht. Daarom hebben de bromfiets- en motorfietsbanden geen ‘scherpe’ schouder, zoals autobanden. Het loopvlak gaat ‘rond’ over in de wangen of flanken. De wangen van de band bepalen hoe de band zich gedraagt tijdens het in- en uitveren. Als de wangen te soepel zijn, wordt de wegligging in de bocht minder. De band schuiſt dan een beetje naast de velg. Dat geeſt een onzekere besturing. Bijzondere eigenschappen van de fi etsband De band bestaat uit twee delen. De binnenband zorgt dat de lucht in de band blijſt . De buitenband is leverbaar met verschillende loopvlakprofielen. Daardoor kun je voor elke toepassing de juiste band kiezen. Voor elke toepassing kun je de juiste fietsband kiezen Aan de zijkant zit vaak een speciaal geribbeld loopvlak voor de dynamo. Ook hebben veel banden zijreflectie (voor het weerkaatsen of spiegelen van het licht). Veel banden hebben een karkas met een extra versterkte vezellaag. Daardoor kunnen spijkers en glasscherven niet binnendringen. Deze banden worden anti-lekbanden genoemd. Bijzondere eigenschappen van de bromfi ets- en motorfi etsband Bij tweewielers zit het profiel meer ‘rondom’ de band dan bij autobanden. Dit is nodig omdat tweewielers in bochten schuin hangen. Dan moet de band ook aan de zijkant goed grip hebben. Het loopvlakprofiel is bij voor- en achterbanden vaak verschillend. De voorband heeſt meestal alleen langsprofiel en de achterband een gecombineerd profiel. De achterband is vaak breder dan de voorband. Het profiel zit ook aan de zijkant MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE // 1 BANDEN 25 Pagina 24

Pagina 26

Voor vaktijdschriften, online catalogi en mailings zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw mailings.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication