Tube-type of tubeless Op de zijkant van de band staat ook aangegeven of het een tube-type of een tubeless band betreſt . Als er ‘tube-type’ staat, is de band alleen geschikt voor gebruik in combinatie met een binnenband. De band zelf is dan niet luchtdicht. Als op de zijkant van de band het woord ‘tubeless’ staat, kan de band zonder binnenband worden gebruikt. De band is dan aan de binnenzijde voorzien van een speciale luchtdichte laag: de binnenvoering of innerliner. Tube-type band Tubeless band Banden vervormen tijdens het rijden. Bij een tube-type band wrijſt de binnenband tegen de buitenband. Hierdoor wordt de band warm. Een tubeless band wordt minder warm (omdat de binnenband ontbreekt). De tubeless band gaat daardoor langer mee dan een tube-type band. Als tube-type band lek raakt, is er kans dat de band zeer snel leegloopt. We noemen dit ook wel een klapband. De lucht uit de binnenband kan makkelijk tussen de velg en de band en langs het ventiel verdwijnen. De auto kan hierdoor plotseling onbestuurbaar worden. Luchtdichte laag Venel zit niet vast in de velg Als er een spijker in de band zit, ontsnapt de lucht tussen de binnen- en buitenband via het ventielgat Venel zit niet vast in de velg Bij een tubeless band ontsnapt de lucht heel langzaam Bij een tubeless band verdwijnt er alleen lucht langs het lek, bijvoorbeeld als er een spijker is binnengedrongen. De band loopt daardoor maar langzaam leeg en de auto blijſt beter bestuurbaar. MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE // 1 BANDEN 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve digi-krant, deze catalogus of uitgave is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal maken van online spaarprogramma.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication