Hier zie je de namen van de andere vaste delen van de carrosserie. 1. binnenscherm 2. schutbord 3. dakspant 4. front 5. bumperbalk 6. crashkoker 7. langsdrager 8. dorpel 9. bodemplaat 10. tunnel 11. wielkuip Carrosseriestaal De carrosserie is meestal van staal. Dat staal is niet overal even dik en sterk. En dat hoeſt ook niet. Alleen de delen die veel krachten moeten opnemen of gewicht dragen, zijn van sterker en dikker staal. Dat scheelt een heleboel gewicht. De kleuren in de afbeelding geven het verschil in dikte aan. De dikte van het staal verschilt van 0,8 tot 2,1 mm. Een zelfdragende carrosserie bestaat uit materialen met een verschillende sterkte rood oranje blauw groen grijs extra zwaar versterkte profielen extra versterkte profielen versterkte profielen normaal profiel plaatwerk De zelfdragende carrosserie moet de inzittenden bij een aanrijding beschermen. Een deel moet vervormen (kreukelen), om de krachten van de botsing op te vangen. Dat noemen we de kreukelzone. Maar het deel om de inzittenden heen, mag niet vervormen. Dat noemen we de veiligheidskooi. Dat deel is dan ook van het dikste en sterkste materiaal. 126 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 125

Pagina 127

Scoor meer met een webshop in uw verenigingsbladen. Velen gingen u voor en publiceerden relatiemagazines online.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication