6.4 Fuseestanden Dwarshelling van de fusee (KPI) De KPI is de hoek tussen de loodlijn op het wegdek en de hartlijn door de fusee-ophanging. KPI betekent: King Pin Inclination. In plaats van KPI spreekt men ook wel van fuseedwarshelling. Door de fusee onder een hoek te plaatsen, worden de voorwielen in de rechtuitstand gedwongen. Door de schuine stand van de fusee, wordt de carrosserie iets ‘opgetild’ als de wielen verdraaid worden. Het gewicht van de carrosserie duwt de wielen weer in de rechtuitstand als het stuur losgelaten wordt. Fuseedwarshelling (KPI) De KPI is meestal niet af te stellen, maar kan wel gecontroleerd worden. De waarde van de KPI wordt opgegeven in graden en minuten, bijvoorbeeld 15° 31’ of 15,52°. Langshelling van de fusee (caster) Langshelling van de fusee wordt ook wel ‘naspoor’, ‘naloop’ of ‘caster’ genoemd. Deze hoek wordt gebruikt om de rechtuitstabiliteit te verbeteren. Daarvoor moet de fusee-hartlijn iets achterover hellen ten opzichte van de rijrichting. Het eff ect van caster kom je ook tegen bij zwenkwieltjes, bijvoorbeeld onder een gereedschapsauto en een garagekrik. 116 MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE Pagina 115

Pagina 117

Interactieve digi magazine, deze folder of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal uitgeven van online studiegidsen.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication