7. Kleur in de afbeelding van de schokdemper: • rood, de delen die met de bovenbouw (carrosserie) verbonden zijn • blauw, de delen die met de wielophanging verbonden zijn. 5.4 Principewerking van schokdempers De schokdemper maakt twee bewegingen: • ingaande slag: de demper wordt ingedrukt • uitgaande slag: de demper wordt uitgetrokken. De zuiger van de schokdemper beweegt tijdens de in- en uitgaande slag in de vloeistof. De vloeistof wordt daarbij door de openingen in de zuiger geperst. Er stroomt dus steeds vloeistof van de ene kant van de zuiger naar de andere kant, en weer terug. De openingen in de zuiger zijn klein. De vloeistof kan dus niet heel snel naar de andere kant. De vloeistof ondervindt weerstand. Deze weerstand moet worden overwonnen. Door die weerstand wordt de beweging gedempt. Er ontstaat bij de beweging ook warmte. Voel maar eens aan de schokdemper van een auto na een ‘ruige’ rit. De ruimte met gas onderin de demper wordt bij elke slag groter en kleiner en vangt zo de schokken op. Gas kun je namelijk samendrukken (comprimeren) en vloeistof niet. MODULE WIELOPHANGING EN CARROSSERIE // 5 DEMPING 10 Pagina 106

Pagina 108

Heeft u een gebruiksaanwijzing, page flip of ecatalogussen? Gebruik Online Touch: onderwijsmagazine digitaal bladerbaar publiceren.

P2D Wielophanging Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication