Het loopvlak moet aan de volgende eisen voldoen: • Het moet zorgen voor veel grip op de weg. • Het mag niet te snel slijten. Dit leidt tot tegengestelde eisen aan de samenstelling van het loopvlakrubber: • Voor een maximale grip moet het rubber zacht zijn • Voor een minimale slijtage moet het rubber hard zijn. Fabrikanten zoeken naar een compromis tussen deze tegengestelde eisen: voldoende grip en toch zo weinig mogelijk slijtage. De samenstelling van het rubber wordt vaak compound genoemd. Bij autoraces is vooral de grip belangrijk en hoeven de banden geen lange levensduur te hebben. Dan worden banden met een zachte compound gebruikt, maar die slijten wel snel. Een zachte compound heeſt veel grip, maar slijt sneller Wang De wangen zijn de zijkanten van de band. Ze moeten het karkas beschermen tegen beschadigingen, tegen de inwerking van de buitenlucht en tegen vocht en vuil. De wangen vangen de schokken op bij het rijden over oneff enheden. Ze bepalen de ‘soepelheid’ van de band. De wangen zijn gemaakt van rubber. Het rubber van de wangen heeſt een andere samenstelling dan het rubber van het loopvlak. Schouder De schouder is de overgang tussen het loopvlak en de wang. De schouder beschermt het karkas. Schouders hebben een bepaalde ronding. Daardoor blijſt de auto beter op koers bij richels en groeven in de rijrichting. Schouders zijn gemaakt van een dikke laag rubber. Karkas Het karkas is de basis van de band. Het moet alle krachten opnemen die op de band werken. Het karkas bestaat uit één of meer koordlagen. De koordlagen zijn van staal of van kunststof (rayon, nylon, polyester, aramide). Bij autobanden lopen de koordlagen loodrecht van hiel naar hiel. Deze banden noemen we radiaalbanden. BANDEN EN WIELEN // 1 BANDEN 7 Pagina 6

Pagina 8

Interactieve digi boek, deze vakblad of editie is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar publiceren van online edities.

CARS - Banden en Wielen Lees publicatie 6Home


You need flash player to view this online publication