5 Werking geavanceerd passief bewakingssysteem De signalen van de wieltoerentalsensoren worden door de ABS-regeleenheid doorgestuurd naar de regeleenheid voor de bandenspanningsbewaking. Omdat deze regeleenheid als enige taak heeſt het verschil tussen de wieltoerentallen te berekenen, heeſt het meer rekenkracht dan de ABS-regeleenheid. Het geavanceerde systeem herkent de positie van de lekke band Door de extra rekenkracht kunnen niet alleen de wielen diagonaal vergeleken worden, maar ook de wielen aan dezelfde zijde. Als de auto rechtuit rijdt dan ondervinden beide wielen aan de rechterkant dezelfde oneff enheden in het wegdek. Heeſt één van de banden een lagere bandenspanning, dan reageert dit wiel anders op de oneff enheden. De verschillende ‘trillingen’ veroorzaken ook een (klein) verschil in wieltoerental. De regeleenheid herkent welke band een te lage spanning heeſt en meldt de positie van het wiel aan de bestuurder. 26 KERNTAAK ONDERHOUD Pagina 25

Pagina 27

Interactieve digi-spaarprogramma, deze publicatie of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van online edities.

CARS - Banden en Wielen Lees publicatie 6Home


You need flash player to view this online publication