Tips voor gebruik

Tot slot.. Tot slot nog wat handige tips van de afdeling HRM rondom het gebruik van social media. • Bezint eer ge begint, ofwel lees je eerst even in voordat je online participeert. eigen werkveld, blijf dus ook bij je eigen expertise. • Wees je bewust van de verbindingen tussen je persoonlijk leven en je zakelijke activiteiten. Besef dat klanten, collega’s en concurrenten vaak toegang hebben tot de online content die je plaatst. Besef ook dat informatie die in beginsel is bedoeld voor vrienden en familie kan worden doorgestuurd. • Geef waardering aan de bijdragen van anderen en claim andermans rechten niet. Claim geen berichten die je niet zelf hebt geschreven. Indien je gebruik maakt van content (tekst, video, foto) dat door iemand anders is gemaakt, benoem deze dan in jouw bericht en verzeker je van goedkeuring voor het gebruik ervan. Gebruik geen materiaal met copyright, merkrecht, publiciteitsrecht of andere rechten zonder toestemming van de rechthebbenden. • Wees altijd transparant. Maak geen nepaccounts of aliassen en maak geen blogs, sites, etc. waarvan niet duidelijk is dat deze van Innovam afkomstig zijn. Maak je dus altijd kenbaar als medewerker van Innovam als je namens Innovam spreekt of opereert. • Realiseer je dat alles op internet sporen blijft achterlaten. Zodra je iets online publiceert, is deze informatie permanent vastgelegd, zelfs wanneer je het bericht verwijdert of later een poging doet het bericht te anonimiseren. • Wees je ervan bewust dat je Innovam vertegenwoordigt. De manier waarop je je gedraagt in de online sociale media weerspiegelt niet alleen jou, maar ook Innovam. Bedenk dat je lezers ook je klanten, potentiële klanten, eigen medewerkers of potentiële medewerkers zijn. Communiceer of publiceer daarom niets dat hen van Innovam kan vervreemden en houd het vooral zakelijk. Let daarnaast ook op je spelling en grammatica. Je bent ten slotte het visitekaartje van de organisatie. • Plaats geen niet-publieke informatie. Geef geen informatie over Innovam waarvan je weet dat die vertrouwelijk is. Ga af op je inschattingsvermogen en gezond verstand. Wanneer je twijfelt, plaats dan geen bericht! • Besef dat je persoonlijk verantwoordelijk bent voor de inhoud van teksten, video’s etc. die je buiten de organisatie om op de online sociale media plaatst. • Vergeet niet dat lokale berichten een wereldwijde impact kunnen hebben. De manier waarop je antwoordt op een online vraag kan juist zijn in sommige delen van de wereld, maar onjuist (of zelfs illegaal) in andere.  • Doe geen toezeggingen die je niet kunt waarmaken. Let er op dat wat je zegt waar is en niet kan leiden tot juridische claims. • Signaleer complimenten en kritiek. Als je gebruik maakt van sociale media signaleer dan complimenten en kritiek over de organisatie. Geef ze, indien relevant, door aan de desbetreffende afdeling en aan de Communicatieadviseur Internet zodat zij desgewenst actie kunnen ondernemen. Vermijd de verleiding om zelfstandig te reageren en laat onderwerpen van negatieve aard over aan de experts. Lever daarnaast alleen persoonlijke bijdrages aan discussies over je Ten slotte moedigt Innovam alle medewerkers aan om op gevoel en met gezond verstand om te gaan met sociale media en je niet teveel af te laten leiden van je werk.    • Maak zorgvuldig en verantwoord gebruik van technologie. Verbind je niet met organisaties of sites die zich bedienen van buitensporige ‘tracking' software, adware of spyware. Of met sites waarvan in alle redelijkheid kan worden aangenomen dat ze links bevatten naar illegale, seksueel getinte of haat zaaiende contents. Facebook

Links & Contact

Voor PDF's, online gidsen en vakbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw magazines.

Social Media Guide Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication