Dat hangt af van een aantal zaken: • Ladingstoestand accu: Hoe voller de accu, hoe langer hij een hoge waarde vast kan houden. • Conditie van de accu: Hoe beter de conditie van de accu, hoe langer hij een hoge waarde vast kan houden. • Temperatuur: Een warmere accu geeſt een hogere spanning af. • Stroom: Bij een grote stroomafname zal de spanning aan de accuPolen lager zijn. Zo meet je de belaste accuspanning of klemspanning Klemspanning Tijdens het starten heb je niet alleen de minimale spanning nodig om de startmotor rond te laten draaien, maar ook de minimale spanning voor bijvoorbeeld het motormanagement (inspuiting). De meeste systemen hebben minimaal 22 volt nodig. Draait de motor voor het gehoor goed rond, dan kan er nog steeds sprake zijn van een te lage elektrische spanning. Door het belasten van de accu tijdens het starten zakt de accuspanning behoorlijk. Dit noemen we de klemspanning. Klemspanning is dus de accuspanning tijdens belasting. Laadspanning Als de motor draait, draait de dynamo mee. Door het draaien wekt de dynamo spanning op. Je meet bij draaiende motor dus niet meer de accuspanning, maar de spanning die de dynamo afgeeſt . Dit noemen je de laadspanning. Deze kunnen we meten op de accuPolen. De cellen in de accu zijn gevoelig zijn voor te hoge spanning. En bij te lage spanning wordt er niet of nauwelijks geladen. Daarom is de juiste laadspanning erg belangrijk. De laadspanning ligt meestal tussen 27,2 volt en 29,6 volt. Als de laadspanning hoger wordt dan 29,6 volt, gaan de accu’s ‘koken’. Het gevolg daarvan is een watertekort in de accu’s. Bij een onbalans in waterniveau tussen de accuplaten kan de accu onherstelbaar beschadigen. 8 KERNTAAK ONDERHOUD 10 Pagina 7

Pagina 9

Heeft u een archief, noviafacts of internet club bladen? Gebruik Online Touch: jaarverslag digitaal uitgeven.

BW Autoelectronica 1 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication