Data Computers versturen de gegevens als zogenaamde dataframes. Dataframes bestaan uit een aantal achterelkaar geschakelde bits. Een bit is de kleinste eenheid van informatie in de digitale data-overdracht, ofwel de schakeltoestand per tijdseenheid. In de elektronica kan deze informatie alleen maar de waarde 0 of 1 hebben. Bij een netwerk spreken we altijd over bits per seconde (bit/s). 31 5V DATA Data-opbouw In de afbeelding zie je vier computers die zijn aangesloten op een data-lijn. Als de schakelaars in de computers niet bediend worden, meet je 5 V op de data-lijn. Als een van de schakelaars bediend wordt, zal de data-lijn aan massa worden gelegd. Je meet dan 0 V. Digitaal kun je dit zien als een 0 als de computers niets doen en een 1 als een van de computers de lijn aan massa legt. Als computer A het bericht 00110001 wil versturen, zal de computer bij een bit-tijd van 10 µs (microseconde) het volgende doen: 20 µs niets doen, 20 µs de schakelaar bedienen, 30 µs niets doen en dan 10 µs de schakelaar weer bedienen. Alle computers die zijn aangesloten op de data-lijn krijgen hetzelfde signaal binnen. De betekenis van het bericht is afhankelijk van de soſt ware. Dit kan betekenen dat je de verlichting aanzet of het zijn meerdere gegevens in één bericht, bijvoorbeeld dimlicht en stadslicht aan, groot licht aan en richtingaanwijzers uit. Als er meerdere gegevens in één bericht zitten, noemen we dit multiplexen, het samenvoegen van gegevens. Het is heel belangrijk dat de computers dezelfde bit-tijd aanhouden en dat ze de 0 op dezelfde manier zien. Welke spanning als 0 of als 1 moet worden gezien, hangt af van de afspraken en dus van het programmeren van de computers. Als de computers geprogrammeerd zijn om een lage spanning als 0 te zien en een hoge spanning als 1, verandert het bericht van computer A naar 11001110, precies omgekeerd dus. CAN-bus CAN-bus is een van de meest voorkomende netwerksystemen in het voertuig. CAN-bus wordt gebruikt voor de communicatie tussen de motorcomputer, de ABS- en versnellingsbakcomputer, maar ook voor comfortsystemen zoals deurmodules. CAN-bus kent in de auto-industrie vier vormen, afhankelijk van de toepassing: • CAN-bus high speed ISO-11898-1 – voor computers die betrokken zijn bij de aandrijving • CAN-bus low speed ISO-11898-3 – voor computers met een comfort-toepassing • CAN-bus Point to Point ISO-11898-4 – voor de communicatie tussen trekker en trailer • SW-CAN SAE J2411 – voor computers met een comforttoepassing. A B C D 00110001 Bedrading AUTO ELEKTRONICA 1 // 3 COMPUTERS EN NETWERKSYSTEMEN 63 Pagina 62

Pagina 64

Voor uitgaves, online flyers en brochures zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw magazines.

BW Autoelectronica 1 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication