V4: De vierde spanningsverschilmeting voer je uit over de plus van de accu en de plus van de verbruiker. Bij deze meting bepaal je het spanningsverlies in de plus. Als alles goed is, meet je hier 0 V tot 2 V. Meet je hier een hogere spanning, dan is er een verlies in de plus van de accu naar de verbruiker. 31 3 BA S2 30 50 V4 over plus verbruiker en plus accu Je kunt bij de V4-meetmethode een controleberekening uitvoeren om te zien of de meting goed is gegaan. De tweede, derde en vierde meting moeten bij elkaar opgeteld even veel zijn als de eerste meting. V2 + V3 + V4 = V1 24,8 V + 0,1 V + 0,1 V = 25 V. In de praktijk kan dit tot 1 volt afwijken. Dit kan twee oorzaken hebben: • De accuspanning kan dalen tijdens het meten. • De afrondingen bij berekeningen met veel cijfers achter de komma. De V1-V3-meetmethode Bij de V1-V3-meetmethode meet je in drie stappen het circuit door ten opzichte van de min van de accu. Voordelen van deze meetmethode zijn: • Je doet minder metingen, waardoor je minder fouten kunt maken. • Je meet ten opzichte van één vast punt. • Er is minder kans op beschadiging van stekkers, omdat je per meting maar één verbinding hoeſt te maken. • Bij moderne auto’s kan de meter bij een V1-V4-meetmethode zelf invloed hebben op de meting. Daardoor klopt soms de meting niet of breng je componenten in geleiding. 15 15 S18 56 56 S19 56a 56b CD E 56b G E16 E15 31 F H 31 AUTO ELEKTRONICA 1 // 2 METEN 49 Pagina 48

Pagina 50

Interactieve web magazine, deze pdf of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van digi whitepapers.

BW Autoelectronica 1 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication