2.2 Meten in de praktijk Meten met een sinductietang In de praktijk meet je vaker spanningen dan stromen. Stroom meten kan soms handig zijn als je snel iets wilt controleren waar je slecht bij kunt of om het vermogen van een verbruiker te controleren. In de wintermaanden komt het regelmatig voor dat een ruitenwissermotor te warm wordt. Dit gebeurt wanneer de schakelaar wordt bediend, terwijl de ruitenwisserbladen vastgevroren zijn. De spoelen in de ruitenwissermotor worden dan zo warm dat de isolatie kan smelten en dat er delen van de spoel tegen elkaar aankomen. De klacht van de klant kan dan zijn dat soms de zekering van de ruitenwissermotor defect is. Je kunt dan met een snelle controle de stroom van de ruitenwissermotor meten. In de werkplaatsdocumentatie kun je terugvinden wat het vermogen is van de ruitenwissermotor. Als je de accuspanning weet en het vermogen, kun je gemakkelijk de stroom uitrekenen. Stroom meten bij de zekeringkast Om de stroom door de ruitenwissermotor te meten, kun je het beste de bestaande zekering vervangen door een draad met een losse zekeringhouder. Om deze draad kun je dan de stroomtang aansluiten en de stroom meten. AUTO ELEKTRONICA 1 // 2 METEN 43 Stroomtang 0 1mV/A UIT 15 Pagina 42

Pagina 44

Heeft u een verenigingsblad, pagegangster of erapporten? Gebruik Online Touch: spaarprogramma online bladerbaar maken.

BW Autoelectronica 1 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication