Spanning zoeken met een proefl ampje Met een proeflampje of testlampje kun je controleren of er spanning aanwezig is. Met een proeflampje kun je niet zien of de spanning wel hoog genoeg is. Voor een snelle indicatie is een proeflampje zeer geschikt, maar voor moeilijker storingen heb je een multimeter nodig. Om te meten met een proeflampje moet de draad met de knijper verbonden zijn met de min van de accu. Met het lampje kun je kijken waar er overal nog een plus aanwezig is. Let op! Het meetpuntje aan de voorzijde van het proeflampje is niet bedoeld om in kabels te prikken. Als je dit wel doet, levert dit juist storingen op. Probeer altijd op makkelijke punten te meten. Denk aan de zekering, bij de verbruiker, de schakelaar of eventueel een relais. Een proeflampje sluit je aan tussen de plus en de verbruiker Multimeter Om een schakeling te controleren kun je het best gebruik maken van een digitale multimeter of universeelmeter. Dit is een voltmeter, ampèremeter en een ohmmeter in één apparaat. Er zijn veel verschillende uitvoeringen, maar ze doen allemaal ongeveer hetzelfde. Met de multimeter kun je de meeste metingen in het elektrische systeem van een auto uitvoeren. Op het scherm zie je welke waarde je meet. Het belangrijkste (en ook het moeilijkste) is om de multimeter goed in te stellen en aan te sluiten. Met de draaiknop kies je wat je wilt meten. De meeste multimeters hebben de volgende mogelijkheden: • Wisselspanning V˜ • Gelijkspanning V= • Gelijkspanning in millivolt mV= • Weerstand Ω / Diodestand • Condensatorcontrolestand • Gelijkstroom A= • Stroom in milliampère mA= • Stroom in microampère µA= • Temperatuurmeter in 0C / Wisselstroom A˜ / mA˜ / µA˜ AUTO ELEKTRONICA 1 // 2 METEN 37 10 Pagina 36

Pagina 38

Voor clubmagazines, online relatiemagazines en clubbladen zie het Online Touch online publisher CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw PDF-en.

BW Autoelectronica 1 Lees publicatie 2Home


You need flash player to view this online publication